Вы не зашли.
Страница: 1
- Начало
- » Рефераты аспирантов по философии
- » «Філософія Серця» П. Юркевича
#1 08.05.2011 11:11:00
|
«Філософія Серця» П. ЮркевичаРеферат на тему: «Філософія Серця» П. Юркевича Реферат аспіранта кафедри інформаційних та комп’ютерних систем Харченко М. В. Науковий керівник: професор кафедри інформаційних та комп’ютерних систем Казимир В. В. Тема дисертації: «Автоматизація управління якістю освітянських послуг на основі вбудованих моделей робочих процедур» ЗМІСТ ВСТУП 3 ВСТУП Актуальність обраної теми полягає в необхідності дослідження впливу серця на життя людини, її вчинки, почуття та ставлення до інших людей. Разом з тим, процес розкриття змістовності поняття «Серце» допоможе глибше пізнати нагальну філософську проблему духовності людини. Доцільним є її розгляд через призму вітчизняної філософської думки, оскільки саме вчення про серце, або «філософія серця», найбільш яскраво виражає специфіку української національної культури. I ПАМФІЛ ЮРКЕВИЧ – ВИДАТНИЙ ПРЕДСТАВНИК СЛОВ’ЯНСЬКОГО КУЛЬТУРНО-АНТРОПОЛОГІЧНОГО ПРОСТОРУ XIX СТ. Памфіл Данилович Юркевич є видатним представником української академічної філософії. Він народився 16 лютого 1826 р. в с. Ліплява (нині Золотоніський район Черкаської області) у родині православного священика. Після закінчення Полтавської духовної семінарії став слухачем Київської духовної академії. У 1852 р. здобув ступінь магістра і згодом (1854) був призначений помічником інспектора академії. Відмовившись від адміністративної діяльності, перейшов на викладацьку роботу. З 1858 р. – екстраординарний професор філософії Київської духовної академії. В 1861 р. переїхав до Москви, очолив кафедру філософії в Московському університеті, де читав курс історії філософії, логіки, психології, педагогіки, виконував з 1869 р. обов’язки декана історико-філологічного факультету. Юркевич є одним із безпосередніх учителів В. С. Соловйова, якому передав свій курс в Московському університеті. Помер філософ 4 жовтня 1874 р., похований на цвинтарі Данилового монастиря у Москві [4]. 1.1 Онтологія П. Юркевича Розуміння П. Юркевичем філософії та її призначення було зумовлене його загальними поглядами на світ. Він розглядав філософію як повне і цілісне знання, що зводить ідеальні моменти як пізнане в явищах світу до єдності начал. Вона постає цілісним світосприйняттям, є справою не людини, а людства, яке ніколи не живе суто логічною свідомістю, а розкриває світ духовного життя в усій повноті й цілісності. Серед основних течій філософії виділяв ідеалізм і реалізм. Протилежність між ними вбачав у тому, що реалізм намагається пізнати сутність речі, відокремивши від неї всі її положення, а ідеалізм заперечує можливість таких первісних речей, пояснюючи сутність речей з тієї розумової основи, яку має кожна з них у системі світу. Сам П. Юркевич не сприймав однобічності як ідеалізму, так і реалізму, критикував і перший, і другий. Однобічність ідеалізму, його обмеженість він вбачав у тому, що ідеалізм давав знання про існування речей з начала та ідей чистого апріорного мислення, що не відповідало потребам живої діяльної свідомості людства, фактично був відокремлений від науки. Крайньою формою реалізму П. Юркевич вважав матеріалізм, ставлення до якого у нього неоднозначне. З одного боку, він зазначав, що матеріалізм у західноєвропейській думці XVIII ст. мав важливе значення для науки постановкою питання про багатомірність залежностей між фізіологічним і психічним, визначення причинних зв’язків світу, а з іншого – різко виступав проти грубого, вульгарного й механістичного матеріалізму за його спроби звести все до законів механіки, в тому числі й саме життя, людину. Найбільше відштовхувало П. Юркевича в матеріалізмі те, що він заперечував реальність ідеального, зводив психічне до фізіологічного, пояснював психічні процеси фізіологічними механізмами, термінами фізіології. Філософ писав «Ми можемо пізнавати цей світ, який належить нашій свідомості як система явищ, що не залежить від нашого духу, створена і складена не нами. Ми відтворюємо реальне визначення буття в ідеальних визначеннях мислення. Ця діяльність духу, що пізнає, була б ілюзією або, в крайній мірі, містила б у собі нездоланну суперечність, якби ідея, ідеальні зв’язки, ідеальний порядок не входили в систему світу як умова його життя і розвитку» [7, с. 17]. 1.2 Гносеологія та методологія П. Юркевича Одним із основних понять у філософії П. Юркевича є поняття «Ідея», що несе як гносеологічне, так і онтологічне навантаження. З одного боку мисленник розглядає ідею як одну з форм людського пізнання, а з іншого - як основу, закон і норму явища. Ідея - це справжнє місце речі, справжня річ, тобто річ як така. Філософ зазначав, що про ідею говорять там, де предмет, котрий вивчається, перебуває у розвитку із внутрішнього стану в зовнішній, адже розвиток предмета передбачає закон і тип, які усвідомлюються в ідеї.
|
#2 08.05.2011 11:23:26
|
Re: «Філософія Серця» П. ЮркевичаII КОРДОЦЕНТРИЗМ ЯК ОСНОВА ФІЛОСОФІЇ П. ЮРКЕВИЧА Багатьом національним культурам притаманна філософська система або вчення, що найбільше характеризує її своєрідність та унікальність в світі. Таким філософським вченням, яке виражає специфіку української національної культури і філософії є «філософія серця», або кордоцентризм, як її називають в західноєвропейських країнах. Суть поняття «Кордоцентризм» можна визначити як «біблійне за походженням уявлення про те, що істинна сутність людини зосереджена в серці. Серце – насамперед ціннісний інтегратор цілісного буття. Кордоцентризм приписує серцю почуття, розум, пізнання (інтуїтивне), волю, споглядання, пам’ять, що певною мірою гальмує диференціацію і системну субординацію цих здатностей» [11, с. 303]. Найбільшого теоретичного обґрунтування «філософія серця» знайшла саме у творчості П. Юркевича. 2.1 Змістовність та значущість поняття «Серце» Основні засади «філософії серця» П. Юркевич виклав у праці «Серце і його значення в духовному житті людини за вченням слова Божого» [6], де подано цілісну філософсько-антропологічну концепцію про серце як визначальну основу фізичного та духовного життя людини. Мислитель запропонував оригінальний і нетиповий для його епохи погляд на людину як на конкретну індивідуальність, який не вписувався ні в матеріалістичні, ні ідеалістичні антропологічні теорії того часу [9]. 2.2 Етичне підґрунтя філософської системи П. Юркевича При розгляді моральних проблем П. Юркевич звертається до морального вчення Канта. Саме моралізм об’єднує двох філософів. З’ясувавши внутрішню сутність етики морального обов’язку, П. Юркевич спрямовує увагу на поєднання зусиль релігійної і класичної філософії у вирішенні питання про пошук людиною моральності у внутрішньому і зовнішньому світі. Філософія Канта виконувала тут роль орієнтира людського розуму, вона давала універсальні формальні визначення, які стосуються людини як члена суспільства, зорієнтованого на конкретний соціальний стан (етичний), а водночас наповнювала ще й внутрішнім змістом – потребою укорінення моральності в житті кожної людини, поставала як моральна теологія, котра була для Канта вищим проявом духовності. Постійно здійснюючи синтез всезагального й суб’єктивного, Кант втілював можливість умоспоглядального етичного як такого. Причому духовність у цих процесах поставала не лише передумовою моральності, а й її носієм. П. Юркевич цікавився насамперед «просвітленням розуму», істинами духу, щоб відчути й виділити вищу моральну метафізику в реальному житті [12]. ВИСНОВКИ П. Юркевич, як видатний представник української академічної філософії, за своє коротке і дуже активне життя зробив неоціненний внесок у розвиток вітчизняної філософської думки XIX ст. Живучи в період негативного ставлення до філософії, П. Юркевич, палко відстоював свободу філософського духу. Він надавав філософії, як науці про дух, важливого значення в духовному житті кожної людини. СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ 1. Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. - К.: Орій, 1992. - 230 с.
|
#3 08.05.2011 12:26:14
|
Re: «Філософія Серця» П. ЮркевичаЛюблю филосоию Юркевича. Это настоящая философия украинсого народа - экзистенциально-антропологическая. Я думаю,что это наша изюминка в философии и мы можем выходим на европейский уровень именно с этими идеями, им равных нет! |
#4 16.05.2011 21:48:29
|
Re: «Філософія Серця» П. ЮркевичаФілософія Юркевича багатогранна, мабуть саме тому одні називають її "філософією серця", а інші - "філософією ідеї". Якщо для Юркевича серце - це "скарбник і носій усіх тілесних сил людини, центр її душевного й духовного життя", то що тоді для нього ідея на Вашу думку? |
"Все, что нас не убивает, делает нас сильнее!" - Фридрих Ницше |
|
#5 18.05.2011 19:37:31
|
Re: «Філософія Серця» П. ЮркевичаВчення Юркевича про серце-це вчення про неповторність кожної людини! "У серці зачинається і народжується рішучість людини до тих або інших вчинків, у ньому винукають різноманітні наміри і бажання, воно є седалище волі і її хотінь..." Розум, на його думку, має зміст лише тоді, коли укорвінений у серці. Яке Ваше відношення до "Філософія серця" Юркевича і чи розділяєте Ви його погляди? |
#6 22.05.2011 09:11:34
|
Re: «Філософія Серця» П. Юркевича
Для П.Юркевича ідея виступає фактом загальнолюдської свідомості, необхідність якої очевидна. Саме ідея, на думку філософа, є основою сутності предмета, його розвитку і пізнання. Щоб пізнати предмет недостатньо лише споглядати на нього, потрібно "піднятись" дещо вище, вийти за межі досвіду і пізнати предмет в його ідеї. |
#7 22.05.2011 09:42:17
|
Re: «Філософія Серця» П. Юркевича
"Філософія серця" є тим філософським вченням, яке яскраво виражає специфіку української національної культури. І ми, Українці, повинні пишатися цим. Можна не погоджуватись, критикувати або заперечувати погляди філософа на значення Серця в житті людини, але ігнорувати - ні. На мою думку, філософ зробив величезний внесок у розвиток вітчизняної філософії. Ті положення, які Він виклав у своїй роботі "Серце і його значення в духовному житті людини..." в позаминулому столітті є актуальними і зараз. Я повністю розділяю його погляди і погоджуюся з тим, що серце є осередком духовного і душевного життя людини, і лише воно формує її індивідуальність.
|
Страница: 1
- Начало
- » Рефераты аспирантов по философии
- » «Філософія Серця» П. Юркевича
Информация
- Статистика
- Всего пользователей: 1183
- Всего тем: 991
- Всего опросов: 0
- Всего сообщений: 12566