Ассоциация философского искусства

Ассоциация Философского Искусства

ГлавнаяОб АссоциацииФилософияАфоризмотерапияНовый сайтФорум
АФИ-почта
Забыли пароль? Запомнить меня

#1 30.04.2012 09:12:13

Оксана
Участник

Реферат

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
    Чернігівський державний технологічний університет

Кафедра філософії та соціально-гуманітарних дисциплін



Методологічні засади філософії господарювання




       Реферат аспіранта кафедри  менеджменту та державного  управління
       Тополевської Оксани Василівни


       Науковий консультант:
       кандидат філософських наук, доцент
       Киселиця Іван Михайлович.
                                                   

Чернігів – 2012


ЗМІСТ
ВСТУП
1   ГОСПОДАРЮВАННЯ ЯК ПРЕДМЕТ ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ
1.1 Господарювання у контексті сучасного соціогуманітарного знання
1.2 Концептуальні витоки філософії господарювання
1.3 Раціональна реконструкція функціонування господарства
1.4 Епістемологія господарства: класична і неокласична методологія
1.5 Економіка у контексті філософії науки
2   СОЦІАЛЬНО-АКСІОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЛОСОФІЇ УПРАВЛІННЯ ГОСПОДАРСТВОМ
2.1 Цінність і ціна як вимір потреб людини
2.2 Техніка і технології у побутовій культурі

ВИСНОВКИ   
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ



Вступ
Сьогодні, коли надзвичайно швидко розширюються масштаби господарської діяльності людини і все наочніше виявляються позитивні і негативні її наслідки, завдання філософів, істориків, економістів, культурологів, антропологів, представників інших наук полягає в глибокому теоретико-методологічному осмисленні феномену господарства, визначенні подальших тенденцій соціокультурного розвитку.
Господарчі акти і технології в умовах глобалізації набувають аксіологічного значення, примушують світове товариство ставитися до них з позиції загальнолюдських цінностей, стають предметом моральної рефлексії. Господарчий етнос є складовою частиною теорії і практики господарювання. Без оптимального вирішення господарчих проблем як у регіонах, так і в планетарному плані сьогодні неможливо визначити стратегію людської діяльності. Проблеми господарства – це не тільки економічні, технічні і технологічні, але й філософські, культурологічні. В кінцевому підсумку всі вони фокусуються в людині, її свідомості й душі.
Актуальність даного дослідження обумовлена також тим, що в умовах глибокої цивілізаційної кризи особистісне відношення до дійсності, яке проголошує філософія господарства як свій основний принцип, набуває особливої значущості, оскільки потрібне повне розкриття творчого потенціалу людини. Між тим на сьогодні значення проблеми особистості знаходиться під серйозний сумнівом. З точки зору постмодернізму особа, що загубилася в різних потоках комунікації не володіє певною системою цінностей, уявленнями про права, обов'язки і відповідальність за вчинки, а тому втрачає всякий сенс.
Філософія господарювання, що представила як основного суб'єкта господарства – людину, творця, здатного приймати самостійні рішення і нести відповідальність за їх наслідки, націлена на максимальне звільнення особистості, усвідомлення умов, необхідних для розкриття творчого потенціалу людини.
Спрямованість дослідження основних проблем господарювання пов'язана з визначенням соціально-економічних, політичних і духовно-культурних перспектив держави. Зарубіжні моделі господарського розвитку, які пропонуються зараз для нашої країни, не приживаються і не пояснюють процесів, що відбуваються, оскільки розраховані на господарство з іншим устроєм. У нашій країні інша система господарювання, інший менталітет господарюючих суб'єктів, і для того, щоб наше господарство почало успішно функціонувати, воно має бути органічно пов'язане з вітчизняною дійсністю.
Метою даного дослідження є аналіз основних концепцій ефективного способу господарювання у сучасній соціальній філософії
Дане дослідження зумовлює вирішення наступних завдань:
– визначення поняття господарювання в контексті сучасного соціогуманітарного знання;
–   визначення концептуальних витоків філософії господарювання;
–   виявлення специфіки інтерпретації господарювання та раціональної реконструкції функціонування господарства від архаїки до Нового часу;
–    аналіз вкладу видатних філософів у розвиток філософії господарювання;
–   аналіз основних аспектів становлення сучасної господарської думки.
Об’єкт дослідження – господарювання.
Предмет дослідження – господарство та стосунки господарюючих суб’єктів у системі філософського аналізу.

1.    ГОСПОДАРЮВАННЯ ЯК ПРЕДМЕТ ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗУ
    Господарювання у контексті сучасного соціогуманітарного знання
Господарство як загальне філософське поняття розкриває об’єктивний, цілеспрямований зв’язок людини зі світом природи й культури.
Господарство є об’єктом вивчення багатьох наук: політекономії (вивчає закони, що керують виробництвом, розподілом, обміном і споживанням благ на різних етапах еволюції соціального буття людей); історичної науки (досліджує історичні закономірності розвитку господарської діяльності; економічної науки (вивчає суспільний процес господарювання; шукає відповіді на запитання: що, скільки, яким чином і для кого виробляти; досліджує альтернативне використання обмежених засобів).
Філософія – сфера загальних міркувань на тему суті і структури буття, джерел і правомірності людського пізнання, сенсу життя, способів гідного його існування тощо, які торкаються погляду на світ і місце людини в ньому. Філософія також звертається до граничних проблем і основ різних наук. Філософія господарства виходить за межі політичної економії і науки, з'єднує філософію і наукові знання про господарство [1, с.56].
Філософія господарювання співвідносить знання про господарство з моральними проблемами. Економіка часто буває байдужою до морального. Адже господарювати можна по-різному. Господарювання – цілокупний феномен: може допомагати ствердженню життя, або, навпаки, може бути спрямоване на руйнування. У ньому можна побачити не лише виробництво й споживання благ, їхній розподіл й оцінку, а дещо більше й значуще – життя, облаштоване людиною. Філософія господарювання повинна націлювати людину на господарювання з любов’ю.
Господарство як загальне філософське поняття розкриває об’єктивний, цілеспрямований зв’язок людини зі світом природи і культури. Філософія господарювання розглядає господарство як цілеспрямований та           ціннісно організований спосіб відтворення буття, що функціонує і розвивається в єдності способу виробництва економічних, соціальних та                     духовно-світоглядних зв’язків певного суспільства [2, с.256].
У професійному дискурсі поняття «господарство» було або відсутнім, або ототожнювалося з категорією «виробництво». У цілому економіка розглядалася через категорії праці та виробництва. У нашій країні наголос тривалий час робився на економічних реформах. У Німеччині, наприклад, економіка у широкому розумінні визначається як  «Wirtschaft» – народне господарство.
Проте господарювати – означає не тільки виробляти, а й багатоманітно спілкуватися із світом. Якщо виробництво функціонує заради самого себе, то про виробництво як господарювання не має сенсу говорити.
Тому філософія господарювання співвідносить знання про господарство з моральними проблемами. Економіка дуже часто буває байдужою до морального, бо головним для неї є прибуток, його максимізація.
У філософії «господарство» розглядається як цілеспрямований та   ціннісно організований спосіб відтворення буття, що функціонує і розвивається в єдності способу виробництва економічних, соціальних та духовно-світоглядних зв’язків даного суспільства.

    1.2 Концептуальні витоки філософії господарства
   
Функції філософії господарювання:
1. Онтологічна – осмислюється господарство з точки зору його виявлення у бутті.
– Буття – поняття, яке означає все те, що існує; головний предмет досліджень метафізики (як теорії буття існуючого) і онтології (як теорії буття можливого).
2. Антропологічна – осмислює діяльність людини як суб’єкта господарювання.
3.  Епістемологічна  – розробляє шляхи пізнання господарства, тобто методологію.
– Філософія господарства намагається показати значення методологічної     проблематики, здатність надати евристичності сучасним економічним     дослідженням. (Евристика – спроба методологічним шляхом знаходити нове).
4. Аксіологічна – намагається визначити основні цілі й цінності господарювання [9, с.134].
Господарство (буття, життя, виробництво; продуктивна організація життя, буття) – філософське поняття, що розкриває об’єктивний, цілеспрямований (телеономний) зв’язок людини зі світом природи і культури. Отже об’єктом філософського аналізу господарства є цілеспрямована діяльність людини та її  результати щодо перетворення природного світу, а потім і світу культури. Мета взаємодії людини із світом культури й природи обумовлена збереженням самого життя як «граничного підґрунтя Буття».
       
1.3. Раціональна реконструкція функціонування господарства

Господарство є цілераціональним способом відтворення буття (способом господарювання). Філософському осмисленню тепер піддані три фундаментальні відношення буття, поза якими господарство не існує: «людина – виробництво – природа», «людина – виробництво – культура», «людина – культура – природа».    Буття людини – різноманітне. Цілі, результати реалізації – різні. Багатоманітність господарств відображає і різноманітність самої людини, її внутрішнього космосу.
Людина – це родове поняття, що вказує на належність до людського роду, вищого ступеня розвитку живої природи на планеті. Відрізняються люди від тварин виробництвом необхідних їм життєвих засобів і потреб. Виробляючи необхідні їм життєві засоби, люди побічно виробляють і своє матеріальне життя. Тільки там, де існує виробництво (постійно відновлюваний процес праці), може мати місце суспільство (соціокультурне об’єднання людей). Виробництво і відрізняє людину від тварини.
Виробництво – творчість, де втілюються різноманітні фізичні й духовні здібності людини.
Людина з’являється на Землі як істота, яка господарює, і здатна не лише до забезпечення свого життя, але і виробництва свого життя ( і навіть до його зміни). Людина хоче вона того чи ні, змушена бути господарем (заради виживання, заради повноти життя, заради облаштування буття).
Німецький філософ М.Вебер запропонував розглядати господарство через чотири типи: домашнє, мінове, натуральне, грошове. Основні типи – домашнє й мінове – відрізняються метою виробництва. Домашнє господарство, незалежно від розмірів, здійснюється для безпосереднього задоволення потреб, чи то потреби держави, особистості або союзу споживачів. Домашнє господарство може функціонувати у межах цілої імперії. Мета мінового господарства – виробництво для обміну, а в підсумку – отримання прибутку [8, с.116].
Натуральне й грошове господарства відрізняються наявністю або відсутністю грошей в господарському обороті. Господарство без використання грошей називається натуральним, господарство із використанням грошей – грошовим. Зрозуміло, що мінове господарство може бути натуральним, якщо обмін товарами здійснюється без посередництва грошей. Так було в ранні епохи розвитку суспільства, так буває і тепер, коли грошовий обіг з якихось причин порушено (бартерний обмін). Домашнє господарство може бути грошовим, коли гроші використовуються для взаєморозрахунків між окремими виробничими організаціями. Ринкове господарство є міновим грошовим господарством. Його мета – отримання прибутку, що виражається у грошах, за допомогою обміну товарів на ринку. Воно набагато зручніше й ефективніше натурального мінового господарства тому, що дозволяє зіставити витрати й прибутки в однакових розрахункових одиницях.
Історична типологія господарства представляє розвиток господарської діяльності наступним чином.
1. Привласнююче господарство.
2. Виробляюче господарство
– Доіндустріальне,
– Індустріальне,
– Післяіндустріальне (інформаційне).
Привласнююче господарство. Розселяючись по Землі, людина проникає практично в усі райони сучасної ойкумени. Цей процес завершується в епоху верхнього палеоліту. Чим далі вглиб століть проникає дослідник, тим більш очевидною стає залежність господарської діяльності людей від фізико-географічних умов середовища їх проживання.
Характерною ознакою першого господарського типу є його низька продуктивність, що практично повністю залежить від випадкових факторів.
Перший історичний тип господарювання містить у собі такі види діяльності, як полювання, збирання і рибальство, характерні для первісної людини. Поступовий перехід від напівтваринного існування людини до людського способу життя, добування засобів життя, збереження певної кількості добутих продуктів харчування – характерні риси, що відрізняють людину від тварини. 
Виробляюче господарство.
–  Доіндустріальне (сільське господарство):
1) ручне землеробство і скотарство; 2) орне землеробство.
Поступово із збирача дарів природи людина стала землеробом і скотарем. На цій основі виник другий господарсько-історичний тип  – ручне землеробство і скотарство. До нього входять заняття, пов'язані з обробкою землі за допомогою ще примітивних ручних знарядь, і скотарство як відносно самостійна галузь, що дає стабільний прибавочний продукт. Також характерними були осілі групи мисливців і рибалок. На цій ступені виявляється майнова нерівність, що веде до соціального розшарування і державотворення.
Третій історичний господарський тип – орне землеробство  з'являється, коли люди навчилися з'єднувати вже удосконалені знаряддя сільськогосподарської праці з тягловою силою одомашнених тварин. Приблизно в один  і той самий історичний час народи, що належать до одного господарського типу (наприклад, землеробські народи), створюють свої унікальні й своєрідні культури (виникають Єгипет, Дворіччя, Індія, Китай, Греція) [8, с.121].
Подальший поділ праці приводить до спеціалізації діяльності людини, обумовлює формування соціальної структури, виникнення приватної власності та ін., виникає соціальна нерівність, перетворення захоплених у боях і війнах між племенами і народами полонених в підневільних робітних людей та ін. Основну масу становили землероби, об’єднані в общини, громади.
Індустріальне господарство. За часів переходу до машинного виробництва розвиток людства йшов під знаком безумовного пріоритету процесу індустріалізації. Благо пов’язувалось з високим темпом економічного зростання і створенням великої машинної індустрії. Життя доводить, що безмежне збільшення матеріальних засобів, прийнятих за благо, позначене для людини згубними наслідками.
Післяіндустріальне (інформаційне)господарство. У ХХ ст. ейфорія індустріально-технократичного оптимізму спадає. Індустріальний розвиток не тільки створив загрозу соціальним і культурним цінностям, а й підірвав власну основу (виснаження природних ресурсів тощо).
Тип цивілізаційного устрою суспільства з товарообмінною основою економічне господарство, його характерні риси – соціальність, конкурентність, динамічність. Економіку характеризують як «беспокійне господарство», яке не має чітких цілей, крім однієї - стремління до зміни.
Для економіки властивою характеристикою є трансформації, перехід від однієї історичної форми свого буття до іншої. З часів наукової, буржуазної революцій економічне господарство пройшло складний шлях становлення, для якого характерним є:
– розвиток капіталізму (від первісного накопичення капіталу доформування в ХХ ст. високоорганізованої системи світового капіталу);
          – високі темпи розвитку виробничих сил від парової машини і ткацького верстата до ЕОМ тощо);
          – потрясіння відбуваються з певною періодичністю (економічні, соціальні, політичні, військові) [6, с.256].
Вивчаючи економіку, управлінські системи, можна переконатися, що основою стабільної господарської діяльності й розвитку економіки є виробництво. На початку історії людства це було сільськогосподарське виробництво, потім – промислове. У 60-х роках ХХ ст. науково-технічна революція зробила рушійною силою економічного прогресу науку. Якщо символом доіндустріальної цивілізації була мотига, індустріальної – конвеєр, то символом сучасної цивілізації є комп’ютер.
Сьогодні аналітики говорять про «другу НТР»,  головною складовою якої стає стрімкий розвиток високих технологій (хай-тек). Отже, основним ресурсом сучасної економіки є інтелектуальний капітал. Широкі верстви населення Північної Америки, Західної Європи та Японії зайняті науковими розробками, або у наукоємних виробництвах.
Підсумовуючи усе вище викладене, можна стверджувати:
–  Філософія господарювання – світоглядне знання, що надає цілісності уявлення про господарство.
– Філософія «окультурює» господарство, співставляє господарство з моральними основами, загальнолюдськими та загальносвітовими цінностями. Господарське знання пов’язане із загальнокультурним і загально-природним знанням.
– Господарювати – це не тільки виробляти, але й «багатоманітно» спілкуватися із світом. Господарське знання пов’язане із загальнокультурним і загально-природним знанням.

1.4 Епістемологія господарства: класична і неокласична методологія

У сучасній гносеології часто використовується майже як синонім термін епістемології для позначення гносеології, але лише стосовно наукового знання.
Епістемологія є, радше, дослідженням природи «готового» знання і методологією пізнавальної діяльності. У цьому ceнcі слід вживати семантичні й змістовні аспекти епістемології стосовно до дослідження господарства і господарської діяльності. Завданням епістемології господарства є сутнісний аналіз та розробка логіки наукового пізнання господарства.
    У різні епохи методичними орієнтирами для економічних шкіл слугували механіка, біологія, історія, філософія, математика. Протягом століть змінювалася спрямованість економічних досліджень, рефлексія щодо предмету й методу.
Меркантилізм (від італ. мercante – торговець) – загальний напрямок економічної думки XV – першої половини XVIII ст. Послідовники меркантилізму (Ж.Боден, Б. Гаспаро Скаруфі, У.Стаффорд, Т.Ман, А.Серра, Ж.Кольбер) ототожнювали заможність країни з досягненням позитивного торговельного балансу; мірилом багатства визнавали кількість біметалевих грошей. Багатство країни вимірюється кількістю золота й срібла, якою вона володіє. Меркантилісти вважали, що економічна система складається з трьох секторів: виробничого, сільськогосподарського та іноземних колоній. Для ефективного функціонування економічної системи найважливішими, на їх думку, були торговці, їхня праця розглядалась як основний фактор виробництва.
Фізіократи (фізис – природа; кратос – влада, сила) – друга половина XVIII ст., доводили, що єдиним джерелом багатства є сільське господарство; «багатство – це не гроші, а «здобуток землі». Ф.Кене «Економічна таблиця» (1758) першим розробив теорію відтворення виробництва, тобто процесу виробництва за участю трьох класів: фермерів, землевласників та інших (ремісники, купці).
Класична школа – розглядала цінність благ через витрати виробництва, тобто визначала її з боку пропозиції. Засновниками класичної школи (теорія англійської політекономії) були А.Сміт, Д.Рікардо, Дж. Міль. Вони критикували твердження меркантилістів про те, що багатство країни залежить від володіння скарбами у вигляді золота або коштовностей, які надходять до країни внаслідок перевищення експорту над імпортом. Основна ідея класичної школи полягала в тому, що багатство народів створюється продуктивною працею у всіх галузях економіки, а не тільки в сільському господарстві. А. Сміт був впевнений, що економіка буде функціонувати найкращим чином, якщо виключити будь-які форми державного втручання. Він пропонував повну свободу підприємців, тоді кожен виробник буде дбати лише про свої інтереси і прагнути до власної вигоди, при цьому в економіці не виникає хаос і плутанина [7, с.136].
    Ця школа перенесла дослідження економічних явищ зі сфери обігу в сферу виробництва.; поставила в центр уваги економіки й економічних досліджень працю – як силу і вартість товару, як втілення цінності; розробила економічні закони ринкової системи господарювання.
    Маржиналісти запропонували теоретичний аналіз господарств через осмислення феномену попиту; основне значення надавали суб’єктивним оцінкам блага споживачами. А.Маршалл у роботі «Принципи економічної науки» створив криву попиту та споживацьких витрат, поєднав закон попиту й граничну корисність, що знижується.
    Сучасна економічна полеміка ведеться між неокласиками і неомеркантилістами.
    «Неокласичні» економісти («риночники») – М.Фрідман, Г.Беккер, Д.Стіглер – відкрили важливі істини про функціонування грошей та ринків. Неоекономісти стверджують, що ринок дійсно є ефективним місцем вкладення ресурсів і що нестримуваний егоїстичний інтерес дійсно приводить до економічного зростання. Проте багато хто з «неокласиків» наголошує, що запропонована ними методологія є інструментом побудови ледве не універсальної науки про людину.
    «Неокласики» впевнені у своїй правоті й у більш глибокому епістемологічному змісті: їхня економічна методологія дозволила їм виявити фундаментальну істину про людську природу, з оглядкою на яку вони претендують на пояснення практично всі аспектів людської поведінки. Двоє найбільш плідних і найбільш відомих на сьогоднішній день економістів-неокласиків – Г. Беккер з Університету Чикаго й Д. Бьюкенен з Університету Джорджа Мейсона (обидва Нобелівські лауреати) –  всю свою кар'єру займалися тим, що розширювали застосування економічних методів на такі, що звичайно вважаються неекономічними, феномени, як політика, адміністрування, расизм, родина й народжуваність. Сьогодні на політологічних факультетах багатьох відомих університетів панують послідовники так званої теорії раціонального вибору – теорії, що пояснює політику принципово економічними методами [7, с.145].
    Сучасний філософ-економіст Ф.Фукуяма вважає, що ця теорія «риночників» є вірною на 80%, тому що її базова концептуальна модель раціональної і корисної поведінки людини працює у 80% випадків. Втім в реальній людській поведінці залишаються 20%, у відношенні до яких неокласична модель не працює. 
«Азійські тигри» досягли таких неймовірно високих показників зростання, говорять неомеркантилісти, зовсім не завдяки врятованому від обмежень ринку, а завдяки обміркованій промисловій політиці урядів. Проте, незважаючи на своє розуміння азійських особливостей, вони оперують аргументами того ж ступеня абстрактності й загальності, що й «неокласики». Вони наполягають, що відмінність Азії полягає не в її культурі, а в тому, що азійські країни, прагнучи перебороти статус «запізнілих» і зрівнятися з Європою і Північною Америкою, вирішили впровадити інший набір економічних інститутів. Той важливий факт, що здатність створювати й ефективно управляти певними інститутами сама по собі є культурним феноменом, ними попросту ігнорується.
Мабуть, найбільш суворий вердикт неокласичної теорії був винесений Джеймсом Феллоузом в його книзі «Дивлячись на сонце».                      Англо-американська одержимість ринковою економікою, намагається довести Д.Феллоуз, не дозволила американцям побачити, що уряд здатний грати вирішальну господарську роль і що більша частина світу за межами США керується засадами, далекими від неокласичних приписів. Наприклад, азійські уряди, взявши під захист своїх внутрішніх виробників, вдалися для цього до встановлення високих тарифів, обмеження розмірів іноземних вкладень, підтримки експорту шляхом дешевих кредитів і прямих субсидій, виборчої видачі ліцензій і організації акціонерних товариств для розосередження витрат розвитку, і навіть до безпосереднього фінансування необхідних дослідницьких проектів.
    
1.5 . Економіка у контексті філософії науки

1980-ті роки у світовій економічній науці відзначаються початком нової епістемологічної активності: випускаються спеціалізовані журнали «Економіка i філософія» (Economics philosophy – виходить з 1985 р.) i «Журнал економічної методології» (Journal оf Economic Methodology – виходить з 1994 р.), публікуються статті з методологічних i філософських питань пізнання економічних явищ. Посилена увага до філософії серед економістів-теоретиків не виглядає випадковою. Вона обумовлена насамперед тим фактом, що дійсність кінця ХХ ст. піддала критиці класичні економічні концепції i постулати, на яких довгий час будувалися практика i теоретичні розробки в галузі господарської діяльності:
1.    Будь яка загальна картина сучасної економічної реальності – множинність сконструйованих реальностей.
2.    Не існує економіки як єдиної наукової дисципліни. Є тільки поле фундаментально різноманітних досліджень, що постійно змінюється.
3.    Наукове знання не дає підстави розмірковувати про об’єктивні сутності. Наукове знання – це інтерпретація об'єкта з певної точки зору.
    Настав час теоретичної рефлексії, коли предметом пізнання ставиться не сама господарська реальність, а знання, що її описує. У 1980-ті роки різко змінюється саме сприйняття економічної науки як об'єкта методологічного аналізу. Образ економічної теорії як єдиного «древа знання», що формує свої гілки-напрямки на твердому стовбурі-основі раніше освоєних істин, поступово поступається місцем новим уявленням, що представляють світ економічної науки плюралістичним, а саме знання –  обмеженим і фрагментарним. Подібна трансформація, очевидно, свідчила про перехід західної економічної науки на нові основи [8, с.56].
    Відбувається паралельний розвиток різноманітних наукових традицій, а звідси – слабка чуттєвість до критики, в тому числі до фактів, що не стикуються із загальноприйнятими теоріями. Принцип методологічного плюралізму надає вченому право самому визначати метод досліджень, що привів до радикального перегляду стосунків між об'єктом і суб`єктом пізнання. «Правила гри» в науці залишають свободу інтерпретації предмету і свободу вибору метода дослідження. На перший план висунулись дослідження як науково-дослідні програми (парадигми), оцінюється їх наукова прогресивність.
    Виявились протиріччя між марксистською онтологією, що лежить дотепер в основі теорії розуміння загального економічного розвитку цивілізації, з одного боку, і макроекономічними теоріями праксеологічної економіки, що використовуються для вирішення нагальних задач розвитку пострадянських країн – з другого.
    Особливу увагу останнім часом привертає питання про застосовність в економічній науці синергетичних уявлень. Вихідний імпульс йде від готового математичного апарата, що підлягає економічній інтерпретації.
    Філософія науки як один з авторитетних соціально-філософських напрямків задала параметри епістемології господарства і теорії господарювання. Головну роль тут зіграла така фігура, як І. Лакатош. Він виходив з припущення, що в одній науковій дисципліні можуть співіснувати різні конкуруючі між собою теорії. Простіше говорячи, ті самі факти, або, у всякому разі, факти, що відносяться до однієї і тієї ж предметної сфери, можуть одержувати різні теоретичні пояснення, рівною мірою претендують на істинність і визнання як наукових. Рівнобіжний розвиток різних наукових традицій і шкіл; слабка їхня чутливість до критики, в тому числі до фактів, що не узгоджуються із загальноприйнятими теоріями; місце, яке зайняла в науці «чиста теорія» з її нефальсифікованими постулатами, – усі ці реальні риси економічної науки одержали в концепції І.Лакатоша своє пояснення і, почасти, виправдання. У результаті під впливом Лакатоша спрямованість економіко-методологічних досліджень істотно змінилася. Замість звичних міркувань про предмет і метод на перший план висунулися дослідження, в яких існуючі наукові школи, традиції і теорії стали переосмислюватися як науково-дослідні програми чи парадигми; зародження і еволюція таких програм піддавалися історико-методологічній реконструкції, включаючи спроби відтворення їх «твердих ядер»; оцінювалася їхня наукова «прогресивність» [10, с.95].



Последнее редактирование Оксана (30.04.2012 09:22:19)

#2 30.04.2012 09:14:28

Оксана
Участник

Re: Реферат

2   СОЦІАЛЬНО-АКСІОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЛОСОФІЇ УПРАВЛІННЯ ГОСПОДАРСТВОМ
2.1 Цінність і ціна як вимір потреб людини

Подвійність природи цінностей у ході їхнього функціонування і історичного розвитку реалізується як їхня внутрішня суперечливість. Насамперед, ця суперечливість міститься в тій вихідній тезі, що цінність є моментом здійснення життя людини. Життя людини є задоволення її потреб, на основі яких розгортаються різні акти зовнішньої і внутрішньої активності. Якщо мати на увазі зовнішню активність, то вона передусім приймає форму діяльності. Усяка діяльність, виходячи з визначених потреб і ґрунтуючись на них, пов'язана з тими чи іншими цінностями, які людина виробляє у процесі діяльності і якими вона користується.
    Процес формування «Я» (особистості) знаходить вираження у двох модусах людського буття і, відповідно, у двох типах системної організації цінностей: володіння (haben) і буття (sein). Таким чином становлення «Я» (особистості) відбувається на двох рівнях буття: (haben) і (sein).
Е.Фромм, у книзі якого ми знаходимо глибоке і всебічне дослідження цієї проблеми, вказує ряд істотних особливостей цих двох модусів людського існування. Він виходить з того, що основою, на якій виростає і одержує майже загальне поширення модус володіння, є капіталістичне суспільство, в якому придбати, володіти й здобувати прибуток – це імперативи й священні права індивіда. Ці імперативи у своїй дії далеко виходять за межі господарського життя і проникають у самі приховані таємниці особистісного «Я».
Природа володіння походить з природи приватної власності і визначається через необмежене право зберігати все, що має індивід. Тобто формується специфічна взаємодія між суб'єктом і об'єктом. «Я» (S) володію 0 (об'єктом) – це визначення «Я» через моє володіння. «Моя власність створює мене і мою індивідуальність». Отже суб'єкт – це не «Я» як такий, а «Я» як те, чим володію».   
«Я» перетворюється на річ. І об`єкт володіє суб'єктом, тому життя зникає. Подальший аналіз володіння доводить, що модус володіння, звужуючи сферу людського існування, призводить до згасання «живого» життя індивіда і підпорядковує його зовнішньому світу. «При орієнтації на володіння,  – говорить Е.Фромм, – немає живого зв'язку між мною і тим, чим я володію. І об'єкт мого володіння, і я перетворилися на речі, і я володію об'єктом, оскільки в мене є сила, щоб зробити його моїм. Але тут має місце і зворотний зв'язок: об'єкт володіє мною, тому що моє почуття ідентичності, тобто психічне здоров'я ґрунтується на моєму володінні об'єктом (і якомога більшим числом речей). Такий спосіб існування встановлюється не за допомогою живого продуктивного процесу між S і 0; він перетворює речі й у суб'єкт, і об'єкт. Зв'язок між ними смертоносний, а не життєдайний».
Модус володіння і пов'язана з ним приватна власність як його економічна основа припускають певні умови їхньої реалізації, збереження і забезпечення. Усі ці умови резюмуються у феномені влади, що необхідна для придбання і збереження власності. Але влада пов'язана з боротьбою і певним обмеженням свободи інших, проти яких вона спрямована. Тому в кінцевому рахунку володіння – вихідна основа соціальних антагонізмів, обмежує розвиток індивідів, хоча і не для всіх в однаковій мірі. Саме ж щастя в цьому випадку набуває суперечливого характеру, обтяжене турботою про необхідність таких дій, що спрямовані проти волі, щастя і життя інших. «Установка на володіння щастям передбачає встановлення переваги над іншими, влади над ними і у кінцевому рахунку в здатності захоплювати, грабувати, вбивати».
    При цьому варто розрізняти екзистенційне володіння і характерологічне. Перше – володіння такими речами, що необхідні для життя і задоволення наших необхідних життєвих потреб (тіло, їжа, житло, одяг і т.п.); друге – виражається в жагучому бажанні здобувати, утримувати і зберігати речі у приватній власності, незалежно від наших безпосередніх життєвих потреб.
Модус володіння у певному сенсі пов'язаний з визначеним напрямком розвитку інстинкту самозбереження інтенції безсмертя, тому приватна власність як форма його вираження набуває аксіологічного висвітлення, що виходить за межі індивідуального існування і оформляється в різні культурно-ідеологічні діяння (релігійні, філософські, естетичні, етичні). Це означає, що модус володіння, будучи установкою людського існування, є разом з тим модусом, визначеною організацією цінностей, притому не тільки матеріальних цінностей, але і всієї системи цінностей [4, с.213].
Іншу установку людського існування Е.Фромм іменує модусом буття і визначає її в такий спосіб: «Модус буття має як свої передумови незалежність, волю і наявність критичного розуму. Його основна характерна риса – це активність не в сенсі зовнішньої активності, зайнятості, а в сенсі внутрішньої активності, продуктивного використання своїх людських потенцій».
Реалізація цього модусу існування, звичайно, пов'язана з відмовою від свого егоцентризму, егоїзму й індивідуалізму. У певному сенсі можна стверджувати, що сучасній західній системі господарювання властиве тотальне панування установки на володіння.
Таким чином, внутрішня суперечливість самого процесу людського існування як особливої, соціальної форми життя виявляється як два конфронтуючих один одному модуси – володіння і буття. «Істина полягає в тому, – говорить Е.Фромм, – що обидва способи існування – і володіння, і буття – суть потенційні можливості людської природи, що біологічна потреба в самозбереженні приводить до того, що принцип володіння набагато частіше бере верх, але проте егоїзм і лінощі – не істотні внутрішньо властиві людині якості. Людям властиве глибоко укорінене бажання бути: реалізувати свої здібності, бути активними, спілкуватися з іншими людьми, вирватися з в'язниці своєї самітності й егоїзму» [3, с 112].
Е.Фромм, уточнюючи цю свою думку, наголошує: «Усі ці пояснення, очевидно, говорять про те, що людям властиві дві тенденції: одна з них, тенденція мати (володіти), у кінцевому рахунку черпає силу в біологічному факторі, у прагненні до самозбереження; друга тенденція – бути, а значить, віддавати, жертвувати собою – знаходить свою силу в специфічних умовах людського існування і внутрішньо властивій людині потребі в подоланні самотності за допомогою єднання з іншими. Враховуючи, що ці два протилежних прагнення живуть у кожній людині, можна зробити висновок, що соціальна структура, її цінності і норми визначають, яке з цих двох прагнень стане домінуючим. Ті культури, що заохочують потяг до наживи, а виходить, модус володіння, спираються на одні потенції людини; ті ж, що сприяють буттю і єднанню, спираються на інші».
«Гуманістичний психоаналіз» Е.Фромма розвивав ідеї З.Фрейда з урахуванням соціальних факторів. За Е.Фроммом сутність людини виражається в її істинних потребах:
1.    у спілкуванні, міжіндивідуальних стосунках (найбільш повною формою розкриття цієї потреби є любов, у якій людина віднаходить могутній душевний потенціал, гранично виявляючи власну сутність);
2.    прагненні до творчості як глибинної інтенції людини;
3.    у відчутті глибокого коріння, яке гарантує міцність і безпеку буття;
4.    прагненні до ідентичності.
Разом з тим, якщо розуміння феномену цінності пов’язується лише із задоволенням певних суб`єктивних потреб, залишається принципово не з’ясованим, чим же цінність у такому разі відрізняється від простої корисності. Адже коли ми говоримо, наприклад, про вищі духовні цінності, цінності справжнього, високого мистецтва, цінності історії і культури, стає очевидним, що їх призначення жодним чином не може бути зведене до задоволення потреб, а в певному, цілком реальному відношенні вони духовно творять або відроджують людину з усіма її потребами. Кожна справжня зустріч з мистецтвом, з кращими духовними здобутками людства відроджує, оновлює, внутрішньо збагачує особистість, насичує її існування новим смислом.

2.2 Техніка і технології у побутовій культурі

В широкому сенсі техніка – сукупність створених людиною інструментальних засобів і способів, механізмів здійснення будь якої діяльності, збагачуючи та удосконалюючи зміст людського життя, які розширяють взаємостосунки людини з навколишнім середовищем.
Техніка – 1) створювані людиною матеріальні засоби, а також правила користування цими засобами, що становлять технічні знання; 2) вміння і спосіб виконання певних дій, напр., техніка гри на скрипці.
    Специфіка філософсько-господарського осмислення техніки полягає у спробі інтегрування різноманітних аспектів техніки, що вивчаються науками:
-    інструментально-технологічного (технічні науки; до уваги береться онтологічна природа технічного об’єкта, його внутрішня технологічна "логіка");
-    природного (природознавство та інженерна екологія; акцентує увагу на взаємостосунках «техніка — природа»);
-    індивідуально особистісного (антропологія, психологія, фізіологія, естетика, ергономіка; зосереджується на предметній сфері "техніка — людина" (індивід, особистість);
-    соціального (соціологія, економічні науки, політологія, культурологія; вивчається у контексті «техніка—соціальне буття», взаємозв’язків техніки і суспільства, техніки и світового цивілізаційного процесу);
-    культурного (культурологія; у контексті «техніка - соціокультурний світ».
З метою дослідження техніки як особливої галузі філософського знання, слід зосередити увагу на пошук антропологічних підстав виникнення та існування техніки.
    Протягом багатьох століть панували уявлення про однозначну «корисність» техніки: збагачує людське існування; є засобом, за допомогою якого людина адаптує середовище, зберігає свої зусилля, змінює обставини, полегшує життя. Проте слід пояснити, чому сучасна техніка, як особлива форма буття, змусила переглянути місце і перспективи людського існування у світі [8, с.87].
    Розкриття змісту цього питання вимагає знання роботи О. Шпенглера «Людина і техніка», у якій він поставив питання про глибоку кризу сучасної доби: «Сама цивілізація стала машиною, яка все робить за образом машини». Розглядаючи питання про існуючі протиріччя у взаємозв’язку людини з машиною, слід звернути увагу, чому М.Бердяєв питання про техніку вважав питанням про долю людини.
Необхідно також показати, як М. Хайдеггер, К. Ясперс, Х. Ортега-і-Гасет розвивали екзистенційну інтерпретацію техніки про її роль у динаміці культурного простору. Корисним стане і здійснення аналізу техніки з позицій філософсько-соціальної антропології (Ж. Еллюль, К. Маркс, Р. Арон ).
Наступний крок в осмисленні феномену техніки – знайомство з історіософією техніки. Наголошується, що існують дві історичні форми використання у техніці сил та енергій природи: перший – від архаїки до Нового часу, другий – новоєвропейський. Особливу увагу слід приділити постмодерному суспільству – відкритому новій інформації.
Підкреслюється, що тривалий час актуальними були «високі технології» («high tech»), сьогодні в розвинених країнах більше говорять про «high hum», підкреслюючи пріоритетність гуманітарного знання й соціальних технологій. Дійсно, що може бути важливіше для людини, чим знання про те, як йому жити поруч із іншою людиною? Не як перемагати його й не як управляти ним, а як, визнавши іншого рівним собі, домовитися з ним про гідне життя [8, с.94].


ВИСНОВКИ
Господарювання як здійснення процесу матеріально-економічної життєдіяльності країни, суспільства в цілому, окремо взятій особі не може не мати свого глибинного етично-філософського аспекту. Філософія господарювання є процес стратегічного осмислення доцільності даної економічної системи з точки зору досягнення добробуту суспільства і особи. Її глибинна суть з точки зору етичних народних основ виявляється і обґрунтовується кількістю матеріальних і духовних цінностей, що реально потрапляють до рук тих, хто їх виробляє і творить.
Філософія господарства вивчає не сам виробничий процес, який для неї свого роду «річ в собі», а те, як господарство впливає на людину, його розвиток, перш за все духовний, на усвідомлення людиною свого місця на цьому світі, а також взаємини з іншими людьми і різними ідеальними утворенням
Про важливість постановки і вирішення даних проблем писали багато філософів, починаючи з Платона і Арістотеля. Проте найбільш філософськи осмислено до даних проблем підійшов російський філософ Сергій Миколайович Булгаков, який вважав на початку століття, що за цими проблемами, «якщо не сьогоднішній день, то обов'язково завтрашній день у філософії». Сучасна трагічна ситуація в нашому господарському житті і неможливість економічного, філософського і будь-якого іншого знання вплинути на неї в сприятливому напрямі знов заставляють нас звернути пильнішу увагу на філософію господарства, яка покликана встановлювати гармонійну взаємодію суб'єкта і об'єкту.
Перше, на що звертали увагу багато мислителів, це те, що в історії філософії міняються не істини, а сама людина, і міняючись, передивляється ряд істин і вибирає найбільш близькі, актуальні, а всі інші ніби відступають на другий план. В цьому відношенні філософія господарювання сповна вписується в рамки філософії в цілому, оскільки оперує такими вічними поняттями, як життя, праця, виробництво, суб'єкт, об'єкт, управління, справедливість, благо і так далі Інша важлива особливість філософії полягає в тому, що її ідеї зачіпають істотні проблеми нашого буття. Філософія господарювання також зачіпає нас в нашій суті, оскільки аналізує умови існування людини, його відтворення, розглядає співвідношення життя і смерті, тобто вирішує питання про сенс життя.
Щодо підходу до визначення предметного статусу філософії господарства, були зафіксовані наступні точки зору на філософію господарства: міждисциплінарне знання - результат синтезу економічної теорії й філософії (росіянці релігійної філософії господарства); самостійна дисципліна, що не є ні частиною філософії, ні частиною економічної теорії; методологічна основа економічної теорії; синонім економічної теорії; особливий варіант розвитку економічного життя, що включає всю значеннєву розмаїтість реального життя; інтерпретація господарства як ціле; соціологічна дисципліна; політична економія, осмислена з погляду історичного підходу; частина філософського знання, поряд з філософією права, релігії, мистецтва. Багато відомих філософів, соціологи, політологи, економісти, культурологи, що цікавляться проблемами господарства, не визначилися зі своєю позицією із приводу дисциплінарної приналежності філософії господарства, що свідчить явно не на користь рішення питання про предметний статус теорії господарства.
Отже, основні проблеми та концепції формування та розвитку господарювання розглядали філософські діячі різних епох, а саме Арістотель, Л.Альберті, А. Сміт, Дж. Міль, Ф. Енгельс, С.Н. Булгаков, Ю.М. Осипов  та ін. І лише завдяки всебічному підходу науковців до розгляду даного питання стало можливе впровадження досягнень у становлення сучасної економічної та господарської думки, а відповідно їх розвиток та застосування основних концепцій.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.    Булгаков С.Н. Философия хозяйствования. – М., 1990.
2.    Енгельс Ф. Походження сім’ї, приватної власності і держави // Маркс К., Енгельс Ф. Повн. зібр. творів. Т.21. – М.,1964.
3.    Кассирер Э. Опыт о человеке: введение в философию человеческой культуры // Проблема человека в западной философии.– М., 1988.
4.    Крымский С.Б. Философия как путь человечности и надежды. – К., 2000.
5.    Маркс К. К критике политической экономии. Предисловие. Экономико- философские рукописи 1844 года // Маркс К., Энгельс Ф. Соч., 2- е изд.   Т.13.,Т.42 – М.,1959.
6.    Осипов Ю.М. Опыт философии хозяйства. – М., 1990.
7.    Сартр Ж.-П. Екзистенціалізм - це гуманізм // Читанка з історії філософії.  Книга VI. Зарубіжна філософія XX століття. - К., 1993.
8.    Степин В.С. Философия науки и техники. – М., 1995.
9.    Тоффлер О. Третя хвиля // Сучасна зарубіжна соціальна філософія. Хрестоматія. – К.,1996.
10.    Хайдеггер Й. Що таке метафізика? // Читанка з історії філософії. Книга VI. Зарубіжна філософія XX століття. - К., 1993.
11.    Шаронов В.В. Основы социальной антропологи. – СПб., 1997.



Последнее редактирование Оксана (30.04.2012 09:25:35)

#3 03.05.2012 22:39:15

XaTaPro
Участник

Re: Реферат

Чи можете Ви назвати основні проблеми філософії господарювання, на Вашу думку?

#4 04.05.2012 15:44:25

Мойсеенко
Участник

Re: Реферат

Оксана пишет:

...усвідомлення людиною свого місця на цьому світі,

З духовної точки зору, місце людини досить далеко від фізичної оболонки світу...

Навіщо, на твою думку, філософії вивчати підходи до господарювання, ящо це здебільшого саме матеріальний процес?

#5 08.05.2012 13:04:06

Оксана
Участник

Re: Реферат

Дякую за запитання! Філософія господарювання співвідносить знання про господарство з моральними проблемами. Економіка часто є байдужою до морального. Філософія господарювання націлює людину на господарювання з любов'ю. У філософії "господарство" розглядається як цілеспрямований та ціннісно організований спосіб відтворення буття, що функціонує і розвивається в єдності способу виробництва економічних, соціальних та духовно-світоглядних зв'язків даного суспільства.

#6 08.05.2012 13:51:00

Оксана
Участник

Re: Реферат

Дякую за запитання! Основна проблема на мою думку, що філософія господарства не дає практичних порад, а надає світогляд, тим самим формує людину, яка господарює. А також наука про господарство, потерпає на сьогоднішній день, від жорсткої філософської кризи,відмовляючись від усвідомленого економічного матеріалізму, вона не має у собі ніяких філософських основ, без яких вона перетворюється в суму емпіричних знань і спостережень, які не заслуговують на те, щоб виділити філософію господарювання в окрему науку.

#7 08.05.2012 14:14:54

Екатерина
Участник

Re: Реферат

Оксана пишет:

А також наука про господарство, потерпає на сьогоднішній день, від жорсткої філософської кризи,відмовляючись від усвідомленого економічного матеріалізму, вона не має у собі ніяких філософських основ, без яких вона перетворюється в суму емпіричних знань і спостережень, які не заслуговують на те, щоб виділити філософію господарювання в окрему науку.

Тобто на Вашу думку, наука про господарство не має філософських основ? Тоді про які методологічні засади філософії господарювання можна говорити?

#8 08.05.2012 22:40:15

Оксана
Участник

Re: Реферат

Це не ствердження, на мою думку філософія господарювання має ряд проблем, і це одна з них. Філософія «окультурює» господарство, співставляє господарство з моральними основами, загальнолюдськими та загальносвітовими цінностями, адже господарювати – це не тільки виробляти, але й “багатоманітно” спілкуватися із світом.

Инструменты

Информация

Статистика
Всего пользователей: 1183
Всего тем: 991
Всего опросов: 0
Всего сообщений: 12566
Пользовательская информация
Последним зарегистрировался: lurielgrah
Пользователи онлайн: 0
Гости онлайн: 43
Рекламные ссылки
НовостиВсе новости
01.02.2018

Друзья!

4 февраля 2018 года

состоится очередной семинар

доктора философских наук,

профессора

НАЗИПА ХАМИТОВА 

 "ФИЛОСОФИЯ КИНО И ПСИХОАНАЛИЗ".

Новая тема:

"ЖЕНСКАЯ КРАСОТА И ДЕСТРУКТИВНОСТЬ" 

Все вопросы по телефону

066 924 39 99 - Оксана Гончаренко 

 
10.06.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины состоится
методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"ВОЛЯ К ВЛАСТИ:
КОНСТРУКТИВНЫЕ И
ДЕСТРУКТИВНЫЕ ПРОЯВЛЕНИЯ" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
10.06.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины 9 июня 2017 года (пятница),
 в 16:00 состоится
методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"Я И ЧУЖОЙ: КСЕНОФОБИЯ
В БЫТИИ СОВРЕМЕННОГО ЧЕЛОВЕКА" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
10.06.2017
Друзья!
Кафедра философской
антропологии Факультета философского
образования и науки
НПУ им. М.Драгаманова
продолжает работу литьературной
студии: 
«ФИЛОСОФСКОЕ ИСКУССТВО:
эссе, афоризмы, проза, поэзия»,
Очередное мероприятие
состоится
 20 апреля 2017 г.,
в 15.00 (кафедра философской
антропологии НПУ Драгоманова,
ул. Тургеневская,
8/14, аудитория 14-11). 
Вход свободный.)

 

 
18.04.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины
ул.Трехсвятительская 4, 3 этаж, 
зал заседаний Ученого совета 
14 апреля 2017 года (пятница), 
в 16:00 состоится
методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"ВОЛЯ К ИННОВАЦИЯМ И СОПРОТИВЛЕНИЕ ТРАДИЦИЙ" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
11.03.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины
ул.Трехсвятительская 4, 
3 этаж, зал заседаний Ученого совета 
10 марта 2017 года (пятница),
 в 16:00
состоится методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"СТРАХ И ВЕРА В ЖИЗНИ СОВРЕМЕННОГО ЧЕЛОВЕКА" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
22.01.2017
30 декабря 2016 года (пятница),
в 18:00 на телеканале ЦК (КГР ТРК)
в программе

"ИСКУССТВО ЖИЗНИ
С НАЗИПОМ ХАМИТОВЫМ"
обсуждается тема:
«ХАРИЗМАТИЧЕСКИЙ ЛИДЕР
В КРИЗИСНОМ ОБЩЕСТВЕ:
СПАСЕНИЕ ИЛИ ОПАСНОСТЬ?»

Гость программы –

доктор философских наук,

профессор

ИРИНА СТЕПАНЕНКО

Запись
программы

Обсудить 
на форуме

 
06.01.2017
23 декабря 2016 года (пятница),
в 18:00 на телеканале ЦК (КГР ТРК)
в программе

"ИСКУССТВО ЖИЗНИ
С НАЗИПОМ ХАМИТОВЫМ"
обсуждается тема:
«БОРЬБА С ПЛАГИАТОМ
В ГУМАНИТАРНОЙ СФЕРЕ:
ИМИТАЦИЯ И РЕАЛЬНОСТЬ»

Гость программы –

доктор культорологии,

профессор

ЕВГЕНИЯ БИЛЬЧЕНКО

Запись
программы

Обсудить 
на форуме

 
17.12.2016
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины
ул.Трехсвятительская 4, 
3 этаж, зал заседаний Ученого совета 
9 декабря 2016 года (пятница),
 в 15:00
состоится методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"ПРОБЛЕМА ДОСТОИНСТВА УЧЕНОГО" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
13.12.2016
9 декабря 2016 года (пятница),
в 18:00 на телеканале ЦК (КГР ТРК)
в программе

"ИСКУССТВО ЖИЗНИ
С НАЗИПОМ ХАМИТОВЫМ"
обсуждается тема:
«ПРОБЛЕМА ДОСТОИНСТВА
УЧЕНОГО В СОВРЕМЕННОЙ
УКРАИНЕ»

Гость программы –

доктор философских наук,

профессор

ОЛЬГА ГОМИЛКО

Запись
программы

Обсудить 
на форуме