Ассоциация философского искусства

Ассоциация Философского Искусства

ГлавнаяОб АссоциацииФилософияАфоризмотерапияНовый сайтФорум
АФИ-почта
Забыли пароль? Запомнить меня

#1 03.06.2011 01:09:43

Бойко Т.Л.

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ



Кафедра  філософії  та  соціально-гуманітарних дисциплін



“ Феномен пластики в естетиці ”








Реферат здобувача кафедри фізичного виховання
Бойко Тетяни Леонідівни









Чернігів – 2011

ЗМІСТ
ВСТУП     3
РОЗДІЛ 1. «Динаміка» пластики
А) Пластика в хореографії    8
В) Пластика в художній гімнастиці    12
РОЗДІЛ 2. "Статика" пластики
А) пластика в скульптурі……………………………………………………….16
В) пластика в архітектури…………………………………………….……..….20
ВИСНОВКИ    23
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ    24




























ВСТУП
         Секрет краси – це секрет життя. Розгадати його – означає зрозуміти витоки людського буття. Над цією загадкою людство роздумує уже на протязі багатьох століть. Говорячи про прекрасне в людині, ми маємо на увазі її зовнішній вигляд, поведінку, внутрішній світ, результати її діяльності.
         Одним із  давньогрецьких філософів, для якого ідеалом являлася прекрасна духом і тілом людина був Сократ. При цьому  людина цікавила Сократа з боку його практичної діяльності, поведінки, вподобань. Згідно Сократу, всяка людська діяльність переслідує певну ціль. Вищим результатом цієї діяльності являється абсолютне благо. Естетична діяльність також являється доцільною, тому її продукти повинні оцінюватись з точки зору відповідності до конкретної цілі.   Сократ підкреслює органічний зв'язок  етичного і естетичного, морального і прекрасного.
Однією із форм духовного життя суспільства, яка відображає навколишню природу, різносторонню діяльність людини, а також продукти
( результати) цієї діяльності, в тому числі – твори мистецтва в чуттєвих образах, осмислених і оцінених в судженнях естетичного смаку являється естетичне пізнання.
          Саме наука «естетика» і вивчає природу  та закономірності естетичного засвоєння дійсності, « о творчестве по законам красоты» (Маркс). В якості визначення певної області знань термін «естетика» був введений у науковий простір німецьким філософом Баумгартеном в середині 18 ст., із чого, однак, не витікає, нібито естетика, як наука веде від нього свій початок. Її історія виходить із глибокої давнини (ростки естетики появились уже в древніх міфологічних текстах. Предмет естетики історично змінювався, розвивався і ускладнювався в процесі суспільно – історичної практики. На кожному новому етапі її розвитку виявляється не повний склад уявлень про естетичні відношення людини до світу і самої себе. Постійно збагачувалась  суспільно – історичною практикою в історичній перспективі і предмет естетики залишається відкритим. На сучасному етапі розвитку суспільства в зв’язку з широким проникненням художнього початку в різній області побуту і пізнання людей, незвичайним розширенням самої сфери естетичного освоєння дійсності на ряду з традиційними проблемами проявлення естетичного в природі і мистецтві важливим об’єктом цікавості естетичної науки стали і такі що отримали інтенсивний розвиток види естетичної діяльності, які виходять за рамки художнього мистецтва і окреслюють проблеми технічної естетики, дизайну, діяльності, направленої на формування і   впорядкованість    предметно – просторового     середовища
( естетична організація середовища), питання естетичного виховання, деякі інші сфери естетичного, наприклад естетика спорту. Подібне розширення предмета естетики тісно пов’язано з завершальним етапом її виділення в самостійну в самостійну область знань, перш за все по відношенню до філософії і мистецтво знання, у руслі яких вона традиційно розвивалась.
          Давньогрецький  філософ  Платон  у своєму діалозі «Держава» вважав, що мистецтву взагалі не має місця в ідеальній державі. Напроти ж Арістотель, який був глибоким критиком платонізма, в центрі своїх естетичних роздумів ставив проблему прекрасного. Основними видами прекрасного, Арістотель вважає: злагодженість, пропорційність і визначеність. Всі види мистецтва він розділяє за засобами наслідування( поезія, музика, танець( і мистецтва спокою ( живопис і скульптура) [10].
         Культура, як основа життєдіяльності людей не тільки виступає фундаментальною основою соціальної дійсності, але і сама відчуває вплив з боку політики, економіки, засобів масової інформації і т.д. Найбільш чуттєвим нервом культури, звісно, являється мистецтво. Високе елітарне мистецтво, повсякденна культура, масова культура – всі вони виконують різне призначення в соціальній дійсності, тобто мають різний соціальний вимір, володіють своєю специфічною мовою, знаходять свою аудиторію. Різним видам художньої діяльності притаманні свої  виразні засоби для створення  і передачі художнього образу, який відображає конкретні культурно-історичні умови, які задовольняють їх. Тим самим формується потреба в акцентуванні  уваги на тих виразних засобах створення художнього образу в широкій зоровій аудиторії. Такими важливими виразними засобами в художній культурі і мистецтві, являються пластичні мистецтва.
         Поняття «пластика» походить від грецької мови, що в перекладі  означає будову тіла ( природного, в т. ч людського, чи штучного), безпосередньо доступного живому спогляданню. Пластика - звернена до естетичного почуття і естетичної оцінки, оскільки у формі предмета виявляє його змістовні якості ( скажімо, могутність  дуба в масивності його стовбура, динамічність лани в її конфігурації і рухах, втілення функцій речей, створених людиною, в їх зримому обліку - глиняного глечика, сукні, автомобілі, будівлі). Оскільки мистецтво передбачає вражаючий вираз змісту у формі виробництва, то пластика набуває художнього значення в тих її областях, в яких художнє виробництво має тілесний, речовий характер і звернений до споглядання. Так живопис, скульптуру, архітектуру, прикладне мистецтво нерідко об’єднують загальним поняттям «пластичне мистецтво», а в акторському мистецтві і танцях пластика являється важливим виразним засобом. В мистецтві пластика виступає на двох рівнях – як вираз пластики реального предмета, а в скульптурі, живописі, акторських рухах) і як пластика форми самого виробництва ( і в образотворчому мистецтві, і в архітектурі, прикладних мистецтвах, дизайні, в хореографії, и в естрадно-цирковій творчості). Тим самим пластика стає не тільки способом виявлення естетичних якостей предметів реального світу, але і мовою якою художник передає людям свої почуття, поетичні уявлення [10].     
Одним з найважливіших напрямків сучасного виховання є розвиток духовності підростаючих поколінь. Проблема духовності школярів, розвиток їх духовно-тілесної цілісності виступає складовою часткою процесу фізичного виховання. На сьогодні змінюється світогляд сучасного школяра, його ціннісні орієнтації і в цьому процесі рівень духовності кожної особистості складає загальну картину духовності суспільства. Від цього значною мірою залежить основний вектор духовного розвитку, підґрунтям якого виступають цінності здорового способу життя, мотиваційні компетенції, створення в учнів індивідуальних ціннісних орієнтацій на заняттях фізичними вправами, задоволення соціально-значних й особистісних потреб.
          Кожне із мистецтв (від архітектури до музики) звертається до високого рівня пізнання, причому характеризується світло вираженою своєрідністю. Не важливі з точки зору логіки відмінності в засобах і способах художнього втілення дають нам повчальні дані. В цьому сенсі мистецтва розрізняють настільки, наскільки відрізняються один від одного притаманні їм виразні засоби [3].  Музику не перенесеш на холет, і образи архітектури не виразиш язиком театру. Так само – якщо мати на увазі тільки способи втілення – не можна передати в скульптурі всі рухи людини, не можна відобразити адекватно на папері спортивні змагання.
          Поняття «пластика» чітко простежується в працях І. Канта, Ф. В. Шеллінга, Г. В. Ф. Гегеля, Ф. Шиллера, А. В. Шлегеля, Ф. Шлегеля, які вважали, що пластика стала культурною домінантою для Давньої Греції.
Зокрема,  А. Ф. Лосєв [11]  у ряді своїх робіт говорить про те, що особливістю культури Давньої Греції стає її пластичний характер.
Пластика відноситься до числа феноменальних й універсальних явищ, що пронизують людське буття й гармонізують його. Онтологічна природа пластики визначає багатогранність її проявів, що відбивають багатство людського світу [11].
Пластика - це складне явище, що має культурно-історичну основу свого розвитку. Цей факт обґрунтований дуалістичною природою пластичності: вийшовши із природи, вона стає продуктом штучного середовища, що особливо помітно в сучасній культурі.
Людська пластика виражається в певний час у певному місці. У зв'язку із цим можна виділити три основних типи пластичності в культурі: античну, післяантичну й сучасну, тобто природні, історичну й вільну фази розвитку пластики. Це розмежування, хоча і є умовним, оскільки в основі пластичності споконвіку лежить стабільний початок, проте відбиває пластичні              коди переломних моментів людського суспільства.
         Метою даного реферату є теоретичне обгрунтування категорії «пластики», виявленням її специфічних властивостей у скульптурі архітектурі та художній гімнастиці.
На матеріалі сучасної культури пластика розглядається як важлива гуманітарна проблема, пов'язана з комунікацією, спілкуванням людей у сучасному суспільстві; показані інтегративні властивості феномена пластики, що вбирає в себе поняття краси, міри, гармонії. 











     










РОЗДІЛ 1

Пластика в хореографії
          Хореографія походить від грецької і означає танцювальне мистецтво в цілому.  Поняття пластики часто вживається в хореографії стосовно танцювальних рухів. Говорять про гарну, некрасиву, текучу, кутасту пластику й т.д. Тобто, один і  той  самий рух можна виконати з різною пластикою. Пластика в цьому випадку це спосіб сполучення, складовий рух елементів. Те ж саме і у композиції: пластика це спосіб сполучення частин при утворенні цілого.
Танець як вид мистецтва має свою образну природу й має виняткову здатність породжувати образи, кожний з яких має на увазі конкретну і єдину форму його втілення, у якій, у свою чергу, його різнобічний-цілісний, духовний зміст виражається найбільш повно й органічно. Хореографічний образ у порівнянні з іншими художніми образами має більший ступінь умовності, узагальненості основного виразного засобу хореографії (пластику, малюнок і текст) і багатозначність, що вимагає застосування балетмейстером особливих законів відображення дійсності, що складаються в поетичній умовності хореографічних образів [6].
          Хореографічний образ – це цілісне вираження в танці почуття й думки людини, тому створити хореографічний образ – означає змалювати в танці дію або характер, втілити на основі правдивого вираження почуття, певну ідею. Головною умовою існування хореографічного образу є виразність пластичного руху, що складається із внутрішньої (універсальний зміст людського тіла, що в ньому виражене) і зовнішньої (індивідуальне значення тіла, якими засобами виражено) виразності, які становлять, відповідно, зміст і форму хореографічного образу, що перебувають у гармонічній єдності між собою.
         Танець входить у плеяду компонентів, крім музики, драматургії, живопису, які роблять хореографію  синтетичним видом мистецтва. Кожен з них переломлюється відповідно вимогам даного виду мистецтва, стає необхідним компонентом хореографічного мислення. Характер же відношення образотворчих і виразних початків у хореографії залежить від того, яка сторона пластичної виразності в системі зображувально-виразних засобів - танцювальна (абстрагуюча) або пантомімна (конкретизуюча) домінує, при створенні конкретної хореографічної образності.
У контексті процесу створення хореографічного твору, що містить у собі: виникнення ідеї, теми майбутнього хореографічного твору або спектаклю (одночасно із цим відбувається підбір музичного твору (за умови, якщо не було спеціально написаної музики); створення композиційного плану, у якому розбирається й аналізується музичний твір; балетмейстер за допомогою композитора (концертмейстера) визначають співвідношення музичного твору й задуму; твір балетмейстером відповідного хореографічного тексту і його запис; реалізація постановочної й репетиційної діяльності в хореографічному колективі; показ хореографічного твору на сценічній площадці. Тут можна виділити наступні етапи створення хореографічного образу (хореографічних образів): інтерес до образу, вивчення матеріалів по його характеристиках; народження у свідомості творця художнього задуму, у якому сконцентровані загальні риси майбутнього твору; здійснення художнього задуму – переклад художньої інформації зі сфери її ідеального буття в буття матеріальне, зміна її якісної природи; втілення образу на сцені балетмейстером, а потім – виконавцем.       «Істотно нове виникає в результаті переходу твору мистецтва в ідеальне утворення, коли воно стає частиною суб'єктивної естетичної свідомості. То, власне, і є художній образ» [5].
Однак при побудові хореографічного образу в танцювальному творі необхідно користуватися наступними прийомами: комбінування, перебільшення й зменшення (акцентування), типізація, абсолютизація, а також наступними художніми прийомами втілення образа: аглютинація й «синдіоха». Для балетмейстера при створенні хореографічного образу важливим є вибір виразних засобів, контрастність ліній дії (за принципом посилення або уповільнення), організація метроритмічної частини танцю й музики, всі складові елементи хореографічної форми, які допомагають не тільки створити образ, але й розкрити зміст (застосування пантоміму, образотворчі засоби, реквізит й ін.). Тому в контексті процесу створення хореографічного твору, танцювальний образ складається з наступних етапів:  вибір виразних засобів; способи їхнього комбінування; пошук композиційного рішення; пошук єдиного стилю; використання різних художніх і хореографічних прийомів [4].
         Всі складають образ, який повинні існувати за принципом єдності змісту й форми; єдності чіткої, точної, завершеної сценічної форми руху й гранично насиченого емоційно-психологічного змісту, що становить суть хореографічних образів. Вибір їх визначається ідейно-естетичними завданнями, темою, спрямованістю твору.
Варто також додати, що  в епоху давньогрецької антропоцентричної культури основною домінантою світогляду стає пластика, а танець як мистецтво вважається ідеальним для гармонічного розвитку людини, маючи, в основному, освітнє значення.
Із приходом Римської цивілізації з'являється інше світовідчування, інше трактування культури й, як наслідок, змінюється розуміння руху й жесту. На зміну внутрішньому й зовнішньому руху приходить загальна застиглість, а пластика поширюється на нові ланки культурно-комунікативного ланцюга, що з'єднує світ мистецтва й людини.             
В історії свого розвитку танець був механізмом вираження духовно-естетичного одкровення відповідної епохи: зміна малюнка танцю, зміна кінестетичних характеристик людини, іронічне відношення до гармонії як до культурної цінності відбивають різноманітні способи переосмислення пластичного [5].
Художній образ є комунікативною, сполучною системою між життям й її суспільством, що осягає, і його категоріями є  динаміка, ритм, композиція, обсяг, які передають образ і символ людського поводження. Здатність же передавати інформацію через хореографічні образи вказує на соціалізацію людини і його етологічну спадщину. У процесі еволюції суспільств і становлення їхньої культури, від епохи до епохи система хореографічних образів ускладнювалася, народжувалися нові жанри й різновиди танцю, при цьому попередні види танцю зберігалися, трансформуючись і розгортаючи свої функціональні можливості.
Отже, оскільки  матеріалом хореографічних образів є тіло людини,  то розвиток хореографії й, відповідно,пластичних можливостей танцю пов’язано,  з одного боку, з ускладненням біомеханіки, а з іншого боку - зі змінами стилю.


Пластика в художній гімнастиці
Сучасні спортивно-художні заходи й показові виступи в художній гімнастиці - це не просто демонстрація професійних спортивних досягнень спортсмена, а видовищна, чітко продумана й добре організована шоу-програма, вибудувана на основі всіх законів режисури. Кожна композиція такої програми - це окремий драматургічний творів, що підкоряється законам видовищного дійства. Під поняттям видовищності фахівці мають на увазі, насамперед, уміння торкнути емоції глядача, а потім уже необхідні технічна складність і рівень індивідуальної майстерності.
У художній гімнастиці значною структурою рухів, як правило, є зроблена форма, що найкращим способом виражає зміст композицій. Тому видовищна функція композицій художньої гімнастики полягає в тому, що саме вона має таку різноманітну палітру засобів виразності, що сприяють створенню художніх образів. Завдяки гнучкості, пластиці, високій координації, умінню спортсменок віртуозно володіти предметом спортивно-художні композиції несуть настільки видовищний характер [9,11].
Слово "пластичність" ("пластику") надзвичайно рідко зустрічається в роботах біомеханічного змісту, але, як це ні парадоксально, тілесно-рухова пластичність видається основним інструментарієм продуктивності спортивної вправи (у художніх видах спорту), екзерсису (у хореографії).
Першим у біомеханічному,  власне кажучи, тексті термінував слово "пластику" Н.А. Бернштейн як "певне по малюнку й ритму рух людського тіла, що відбиває його духовний і внутрішній світ". Віддаючи належне прозорливості цього великого дослідника тілесного руху, варто помітити, що цю дефініцію навряд чи можна визнати науковою й операційною. Однак жоден з дослідників не вирішував завдання науково-змістовного роз'яснення сутності біомеханічної реальності, прозорої для терміна "пластичність". Порозумівається це принаймні трьома причинами.
Перша причина – рухово-гносеологічна. Її сутність полягає в тому, що людина відбиває тілесно-рухову реальність у трьох формах: розуміння, осягнення й переживання тілесного руху.
Розуміння тілесного руху - раціональна (опосередкованим мисленням) форма відбиття. Цю форму відбиття тілесного руху груповим суб'єктом реалізує біомеханіка як наука.
Осягнення  тілесного руху - ірраціональна (опосередкованою інтуїцією) форма відбиття. Вона забезпечує узагальнення неусвідомлюваних зв'язків і закономірностей без логічного їхнього обґрунтування індивідуальним суб'єктом. Осягнення існує у формі особистого переконання, як правило, на рівні високопрофесійної тренерської (педагогічної) практики. Особисті переконання на превелику силу піддаються вербалізації (термінуванню), залишаються надбанням обдарованого педагога [11].
Переживання тілесного руху - емоційно - катарсична форма відбиття тілесного руху повсякденним індивідуальним або груповим суб'єктом. На переживання орієнтовані художні види спорту й хореографії.
До останнього часу біомеханічний шлях пізнання тілесно-рухової реальності, заснований на розумінні, визнавався єдино правильним способом відбиття, але тілесно-рухова пластичність - феномен усвідомлення й переживання. Тому природно, що біомеханіка не проявляла інтересу до цього явища. Сучасний культурно-історичний контекст розвитку науки в цілому вимагає об'єктивізації не тільки матеріального світу, але й суб'єктивного досвіду, тобто пізнання закономірного взаємозв'язку між явищами, які традиційно прийнято було відносити до сфери людської суб'єктивності. Крім того, ефективність і масштабність багатовікових практик усвідомлення  й переживання тілесно-рухової пластичності вказують на необхідність її теоретичного осмислення.
Друга причина - методологічна. Як було відзначено вище, традиційним предметом класичної біомеханіки є нормативний тілесний рух. У цьому русі немає місця пластичності.
І, нарешті, третя причина - операційно - біомеханічна (методична). Біомеханіка - наука природничо-наукова. Тому тілесно-рухова пластичність може бути включена в сферу об'єктів біомеханіки тільки в тому випадку, якщо буде доведена можливість її виявлення об'єктивними методами. Таким чином, закріплення за тілесно-руховою пластичністю біомеханічної реальності означає подолання гностичної, методологічної й операційної проблем.
Дрібно варіативне збільшення просторово-тимчасової структури тілесного руху, обумовлене мінливістю внутрішніх умов, у мистецтві й у практиці тренажу метафорично віддзеркалюється професійним сленгом терміном "пластичність". Для позначення близької по проявах реальності використаються інші терміни. Наприклад, уживання терміна "плавність" стосовно руху підкреслює рівність, мірність, відсутність різких переходів у його змінах. Терміни "м'якість", "піддатливість" указують на можливість трансформації руху під дією зовнішніх сил. Але саме термін "пластичність" має ознаки значної прозорості відносно внутрішніх факторів його формування [12].
Тілесно-рухова пластичність збільшує нормативну рухову дію до дескриптивної (реальної) рухової дії конкретного суб'єкта. При цьому ведучими виявляються просторові (малюнок по Н.А. Бернштейну) і тимчасові (ритм по Н.А. Бернштейну) суб'єктні варіації реальної рухової дії. Силові параметри рухової дії при аналізі пластики можуть бути скорочені або визнані константами. Дійсно, у художніх видах спорту й у тілесно-руховому мистецтві, тобто там, де пластика зізнається пріоритетним інструментарієм, обтяження нівелюються [1].
Актуалізована предметністю типова, нормативна сило-просторово-часова структура завжди модульована ("пофарбована") суб'єктними
(індивідуальними,особистісними, діяльнісно-продуктивними) особливостями людини. Вони дрібноваріативно "збільшують" предметну просторово-тимчасову структуру тілесно-рухової активності до її оперативної суб'єктної цілісності. Тілесно-рухова пластичність відбиває суб'єктні особливості людини в тілесному русі на всіх рівнях його тілесно-рухової активності. На нижньому рівні тілесно-рухової активності людини просторові характеристики пластичності - лінійні метричні, на верхньому - символічному – багатомірно  об’ємні, топологічні.
Таким чином,  дрібно варіативність нормативної просторово-тимчасової структури тілесно-рухової активності людини під впливом його суб'єктних модуляційних факторів ми визначаємо як біомеханічну сутність тілесно-рухової пластичності.
У тілесно-руховій активності завдяки тілесно-руховій пластичності "об'ємно" і цілісно концентрується весь внутрішній стан людини, вся її суб’єктність. У цьому змісті, незважаючи на різну природу суб’єктності (ідеальну) і тілесно-рухову пластичність (матеріальну), можна говорити про їхню ідентичність. Таке допущення дає можливість виділити гуманітарну властивість тілесно-рухової пластичності - її ідентичність суб’єктності людини.
Отже, тілесно-рухова пластичність є такою біомеханічною якістю рухової дії, через яку воно від механіки "проростає" у внутрішній світ суб'єкта й через нього - у світ культури й мистецтва.

#2 03.06.2011 01:12:45

Re: Бойко Т.Л.

розділ 2

        Пластика в скульптурі
          Уявлення про тіло людини як частини прекрасного в природі відходить коріннями в древність. Слідкуючи за змаганнями атлетів і відчуваючи, що ніяке породжене уявлення  не може бути прекраснішим цих сильних молодих тіл, скульптор створював свого Аполлона. Древньогрецькі художники і поети усвідомлювали, якою чудовою  може бути людина, швидкою і сильною. Людина стала предметом їх пошуків прекрасного[10].  Аналіз краси природи, як певної галузі досліджень з’являється пізніше в Німеччині, потім у Франції.
          Скульптура – від латинського означає вид образотворчого мистецтва, специфіка якого міститься в об’ємному перетворенні художньої форми в просторі; являє собою переважні фігури людей, менше – тварин,  часом – пейзаж і натюрморт. Склались дві основні різновидності скульптури : кругла ( статуя, група, торс, бюст) и рельєф, де відображення розташовується на площині, яка сприймається як фон. Типологічно скульптура за своїм змістом,  ділиться на монументальну ( включаючи монументально – декоративну), станкову і так звану скульптуру малих форм, які розвиваються в тісній взаємодії, але мають і свою специфіку, яка історично конкретизується. Скульптура, як виробник монументального мистецтва зазвичай буває значних розмірів ( пам’ятник, монумент, прикрашення будівлі) і розрахована на складну взаємодію з архітектурним  чи пейзажним середовищем, направлених до маси глядачів, що активно беруть участь в синтезі мистецтв.
          Будівлі й зали, що мають ліпні прикраси, що  перебувають в інтер'єрі  або в екстер'єрі скульптури,  привертають увагу, тому що вони, як правило, є тими сутнісними або додатковими елементами предметно-просторової композиції, які одухотворяють середовище, надаючи йому оригінальність. 
         Скульптура як мистецтво створює просторовий образ людини з незапам’ятних часів. Назва цього виду мистецтва виходить від латинської «скальпе» - вирізаю, часто скульптуру називають пластикою ( від грецької  «пласте» - ліплю).  Скульптурна пластика, завдяки  образній виразності й розмаїтості форм,  робить незабутнім  враження й надовго залишається в пам'яті. Скульптура й  декоративна ліпнина широко застосовувалася вже в  Індії, Єгипті, Месопотамії.  У Древній Греції і Римі вона була поліхромною із позолоченням й інкрустацією, що робило інтер'єри незвичайно барвистими й святковими. У  Середньовіччі ліпнина в основному прикрашала культову архітектуру, а із часу барокко й класицизму пластика зайняла своє гідне місце  в інтер'єрах житлових будинків і суспільних будівель. Принципи й художні прийоми скульптурного оформлення архітектурної композиції завжди погоджуються із загальними стильовими напрямками інтер'єрів, становлячи  з усіма елементами середовища єдине образне ціле. Прикладом такого синтезу архітектурних конструктивних елементів і ліпного декору може служити дивно гармонічний стиль модерн. Цей стиль своїми декоративними можливостями зараз привертає увагу багатьох замовників і сучасних дизайнерів. У сучасному інтер'єрі використовуються принципи різних стилів, але особливо популярна пластика з елементами або, точніше сказати, з репліками античності й класицизму. Рельєфні вставки  з ліпним рослинним орнаментом можуть прикрашати стелі або камін, або у вигляді фриза йти по стіні [3].
Найдавнішими матеріалами, які використовуються в пластиці, це камінь, дерево й кераміка. Скульптура з натурального каменю мармуру, граніту, дрібна пластика з  яшми, сердоліку, малахіту й інших напівкоштовних каменів,  цінувалася за всіх часів, тому що  свідчила не тільки про матеріальне благополуччя її власника, але й про його  художній смак.  Мармурові погруддя прикрашали інтер'єри  покоїв сановників і парадні зали царських палаців.
Прекрасний зразок пластики давнього Межиріччя, що дозволяє судити про характерні риси мистецтва цього часу, являє собою посудина, знайдена в Уруці. Посудина призначалася для жертовних узливань і мала два горлечка (другий, похилий злив полегшував виливання рідини). З боків зливу, як би охороняючи його, стоять  дві фігури лева. Зверху посудини - парне зображення: два леви, здійнявшись на задні лапи, нападають на двох бичків. Всі фігури дані в дуже високому рельєфі, а голови тварин виступають із поверхні, тому можна говорити про пластичне, скульптурне оформлення посудини.
Однак серед зображень, виконаних відповідно до вимог канону, можна помітити фігури, не відповідним його правилам, наприклад із чисто профільним розворотом плечей. На одному відбитку печатки з Урука (цього ж часу) можна побачити сполучення чисто канонічних поз із положенням зовсім вільним. Так художникові вдалося дуже жваво зобразити людину в русі [3].
Скульптурна голова з Урука, розміром трохи менше натурального, у якій приблизно бачать богиню Інанну (скульптура перебувала в храмі Інанны в Уруці), виявляє сполучення тонко помічених, можливо, навіть індивідуальних рис особи (вузькі, тонкі губи, маленьке підборіддя, ледве модельована складочка, що йде від крил носа, і т.д.) з рисами, трактованими виразно канонічно й умовно (брови, величезні інкрустовані очі). Це надає особливу виразність пам'ятнику, одному із кращих в історії образотворчого мистецтва Межиріччя [7].
У порівнянні із цими пам'ятниками більш пізня скульптура першої половини ІІІ тисячоріччя до н.е. здається особливо примітивною й грубою. Зразки скульптури що дійшли до нас,  виконані в м'якому камені - вапняку, піщанику, але здається, що цей матеріал надав художникові чимало затруднень- так погано оброблена поверхня, так недбало пророблені деталі. Руки статуй майже не відділені від безформної маси - тулуба, пропорції тіла вкорочені, риси особи перебільшені.
Отже, скульптурна пластика саме і є одним з мов опису тілесності, мовою, що найбільш рельєфно виражає існуюче уявлення  про людину. У цій пластиці у вигляді вже готового аналітичного матеріалу представлені філософські  підстави того, як людина тілесно присутня у світі. Однак ця мова вимагає розуміння й відповідної інтерпретації. Таке розуміння мало доступно тим, хто практично не має справи із пластичним моделюванням (це розуміння виникає багато в чому на рівні «уміння рук»), але, з іншого боку, і практикуючі скульптори майже не віддають собі звіту в тих метафізичних передумовах, які лежать у підставі їхніх практичних умінь і фактичних результатів (скульптурних здобутках). Саме тому мова скульптурної пластики залишається однією із найменш досліджених областей  уявлення людини.

Пластика в архітектурі
Твір архітектури втілено в  моральну форму. Виразність цієї речової оболонки, її пластичність володіє художніми якостями. Однак пластика форми в архітектурі не є самоціллю. Архітектор, в першу чергу, створює простір – штучне середовище – для життєвих процесів, но штучне середовище потребує просторових кордонів, виділення з його природного оточення. Так з`являється простір форми, обмежувальні рамки приміщень,які повинні нам давати уявлення про створений простір і задумі архітектора. Саме пластичні властивості обмежувальної форми дозволяють виявляти, або маскувати, структуру будівлі. Пластика виступає основним художнім засобом взаємозв`яз кув архітектурі між організовуваним простором і його матеріальною оболонкою.
Поняття архітектури як «просторового» мистецтва виникло порівняно недавно і зв`язано з трудами філософов-просвітників Г. Лессига і Д. Дидро. На рубежі ХХ сторіччя вводится визначення архітектури як мистецтва «формування постору» (А. Шмарзов). В даний час проблема архітектури простору – одна з основних в теорії архітектури. В зодчестві простір так само немислимо без матеріальної оболонки, як в філософії простір без часу. Єдність постору і обмежувальної форми  - умова існування архітектурного твору. При цьому кількісна і якісна оцінка простору відбувається перш за все завдяки візуальному сприйняттю матеріальної форми.
Пластична виразність граничної форми використовується для розкриття ідейно-художнього змісту архітектурного твору. Музичний ритм колон грецького  періптера , ньюансні стосунки  віконних отворів простінки сучасної будівлі, контраст плоскості стіни і опуклого барельєфа в ампірних спорудах, подавлющий  масштаб порталу в храмі Юпітера в Баальбеке, скорочення розмірів каменів та згладжування фактури в верхніх частинах ренесансних палаццо, віддзеркалення тектонікові стінної конструкції, відповідні і гармонійні пропорції  в інтер’єрах французького класицизму – всі засоби композиції так чи  інакше пов`язані з пластичною формою архітектурного твору і його деталей. Безграничні пластичні можливості форми перетворюють пластику в універсальну художню категорію. Ще Аристотель говорив про те що «через посредство формы мы постигаем все вещи».
В працях по загальній історії мистецтв приємно проводити грань між видами мистецтва, в тому числі між архітектурою і скульптурою. При цьому багато скульптурних ( пластичних) форми, нерозривно зв`язані з архітектурними творами, залишаються без уваги або розглядаються ізольовано від його художнього замислу як твори скульптури. Проте часто важко віднести ту чи іншу пластичну деталь безпосередньо к зодчеству або ліпки. До якого виду мистецтва слід відносити, наприклад, коринфську капітель? Фігури антлантів являються деталями архітектури чи скульптури?  Архітектурний образ по своїй природі штучний, і його вплив на нас в багатьом зв`язано з художньою виразністю як пластики  об`ємов, так і пластичних деталей. Особливість сприйняття твору зодчества – в комплексності його пластичної виразності ,  в сокупному впливі всіх типів пластики, з цього  правомірно говорити про архітектурну пластику як специфічна художня категорія. Ще в началі нашого століття А. Бринкман в книжці «Пластика и пространство как основные формы художественного выражения» трактував «пластику» ширше, ніж звичайний вид мистецтва[13:с.9]. В розумінні А. Бринкмана архітектурна форма володіє пластичними якостями,як і скульптурна форма. В містобудуванні пластика для нього служила матеріалом: « Строить города – значит при помощи пластического домов творить группы и пространства». Проте проблема архітектурної пластики не получила подальшого розвитку у представників «формальної школи». Теоретики початку ХХ ст. в основному приділяли увагу просторовим концепціям, які починають пов`язувати з організацією соціальних та виробничо-побутових процесів.
Такий недостатньо вивчений аспект розгляду пластики сприяє ліквідації штучного розчленування завдання на специфічні архітектурні і скульптурні деталі і позволяє сприймати його як єдиний художній твір.

ВИСНОВКИ
         У сучасній соціокультурній ситуації проблема взаємодії людини з навколишнім світом є найбільш актуальною.
При цьому в суспільній свідомості не одержав поширення той факт, що пластика, яка  властива саме людині, є сьогодні категорією, що відображає  подолання природного й культурного протиріччя.
Як світоглядна категорія високого рівня узагальнення, пластика вимагає для свого розуміння культурологічного підходу, що вбирає в себе безліч науково-гуманітарних методик.
При цьому пластика як культурно - стильова категорія має виражену тенденцію до історичної еволюції своїх форм, визначаючи естетичні домінанти різних епох і періодів людського розвитку.
Відзначені обставини дають підставу вважати, що усвідомлення пластики сприяє формуванню в людині інтелектуальних й естетичних якостей, а також зміцненню гармонійного початку його особистості. Гармонія - поняття широке (світова гармонія, космічна), і людина виступає однією з її складових частин.
Для людини пластичність - це особлива гармонія, виявлена внутрішньо (гармонія із самим собою) і зовні - гармонічні відносини з навколишньою дійсністю.
На це людина болісно, гостро реагує, тому що він споконвічно є істотою гармонічною. На сучасному етапі розвитку культури ми зіштовхуємося з тим, що гармонія йде, її втрата означає для людини кризу пластичності. Це виражається у відсутності взаєморозуміння між людьми, розладі людини із самою собою, що, відповідно, знаходить зовнішнє вираження в характері її рухів.




СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.    Бернштейн Н.А. О ловкости и ее развитии. - М.: ФиС, 1991. - 288 с.
2.    Борев Ю.Б. Художественное общение и его языки/ Ю.Б. Борев // Теории, школы, концепции. Художественная коммуникация и семиотика. – М.:Наука, 1986. -  С.5-48.
3.    Даешь балет,или Деструкция балета // Гвоздев А.Театральная критика.-
    Л., 1987. – 432 с.
4.    Зак В. Важный ориентир стиля // Советская музыка. – 1990. - № 6. – С. 33 – 38.
5.    Зись А.Я. Конфронтации в эстетике: Очерки о природе искусства/ А.Я. Зись – М, 1980.  – 223 с.
6.    Зінич О.В. Пластичність в балетній музиці М.Равеля: Автореф.дис...канд.мист-ва: 13.00.01 / О.В. Зінич; Національна музична академія України імені П.І.Чайковського– К., 2004. – 233 с.
7.    Костерина, М.А. Специфика создания хореографических   произведений / М.А. Костерина // I Яушевские чтения: Материалы респ. науч.-практ. конф. (Саранск, 13 апреля, 2006 г.) / Под ред. Н.И. Ворониной. Сост.         С.А. Исаева, Т.Н. Сидоркина. - Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2006. – С. 95.
8.    Костерина, М.А. Хореографический образ в системе искусств /     М.А. Костерина // Феникс-2006: Ежегодник кафедры культурологии / Редкол.: Н.И. Воронина (отв. ред.) и др. – Саранск, 2006. – С. 208-209.
9.    Кривохижа А.М. Гармонія танцю. Методичний посібник для хореографічних дисциплін педагогічного навчального закладу / А.М Кривохижа.– Кіровоград: РВЦ КДПУ ім.В.Вінниченка, 2003.  – 236 с.
10.    Лозовий В.А. Навчальний посібник/ Суми: Видавництво «Универсальная книга», 1999.-302с.»/ Естетика: Навчальний посібник/ Під ред.проф. В.А.Лозового.- Суми: Видавництво «Универсальная книга», 1999.-302с. Традиції античної естетики після розвалу античного світ 1
11.    Лосев А.Ф. История эстетических категорий/ А.Ф. Лосев, В.П. Шестаков. – М.: Искусство, 1965. – С.190-200.
12.    Марксистско-ленинская эстетика и художественное творчество. – М.,  1980., С.162.

#3 04.06.2011 00:22:06

Chikabomb
Участник

Re: Бойко Т.Л.

Цiкаво було читати, але на сучасному етапі розвитку культури ми зіштовхуємося з тим, що гармонія йде, її втрата означає для людини не тільки кризу пластичності, але й втрату самої сутності людини...

Инструменты

Информация

Статистика
Всего пользователей: 1183
Всего тем: 991
Всего опросов: 0
Всего сообщений: 12566
Пользовательская информация
Последним зарегистрировался: lurielgrah
Пользователи онлайн: 0
Гости онлайн: 41
Рекламные ссылки
НовостиВсе новости
01.02.2018

Друзья!

4 февраля 2018 года

состоится очередной семинар

доктора философских наук,

профессора

НАЗИПА ХАМИТОВА 

 "ФИЛОСОФИЯ КИНО И ПСИХОАНАЛИЗ".

Новая тема:

"ЖЕНСКАЯ КРАСОТА И ДЕСТРУКТИВНОСТЬ" 

Все вопросы по телефону

066 924 39 99 - Оксана Гончаренко 

 
10.06.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины состоится
методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"ВОЛЯ К ВЛАСТИ:
КОНСТРУКТИВНЫЕ И
ДЕСТРУКТИВНЫЕ ПРОЯВЛЕНИЯ" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
10.06.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины 9 июня 2017 года (пятница),
 в 16:00 состоится
методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"Я И ЧУЖОЙ: КСЕНОФОБИЯ
В БЫТИИ СОВРЕМЕННОГО ЧЕЛОВЕКА" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
10.06.2017
Друзья!
Кафедра философской
антропологии Факультета философского
образования и науки
НПУ им. М.Драгаманова
продолжает работу литьературной
студии: 
«ФИЛОСОФСКОЕ ИСКУССТВО:
эссе, афоризмы, проза, поэзия»,
Очередное мероприятие
состоится
 20 апреля 2017 г.,
в 15.00 (кафедра философской
антропологии НПУ Драгоманова,
ул. Тургеневская,
8/14, аудитория 14-11). 
Вход свободный.)

 

 
18.04.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины
ул.Трехсвятительская 4, 3 этаж, 
зал заседаний Ученого совета 
14 апреля 2017 года (пятница), 
в 16:00 состоится
методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"ВОЛЯ К ИННОВАЦИЯМ И СОПРОТИВЛЕНИЕ ТРАДИЦИЙ" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
11.03.2017
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины
ул.Трехсвятительская 4, 
3 этаж, зал заседаний Ученого совета 
10 марта 2017 года (пятница),
 в 16:00
состоится методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"СТРАХ И ВЕРА В ЖИЗНИ СОВРЕМЕННОГО ЧЕЛОВЕКА" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
22.01.2017
30 декабря 2016 года (пятница),
в 18:00 на телеканале ЦК (КГР ТРК)
в программе

"ИСКУССТВО ЖИЗНИ
С НАЗИПОМ ХАМИТОВЫМ"
обсуждается тема:
«ХАРИЗМАТИЧЕСКИЙ ЛИДЕР
В КРИЗИСНОМ ОБЩЕСТВЕ:
СПАСЕНИЕ ИЛИ ОПАСНОСТЬ?»

Гость программы –

доктор философских наук,

профессор

ИРИНА СТЕПАНЕНКО

Запись
программы

Обсудить 
на форуме

 
06.01.2017
23 декабря 2016 года (пятница),
в 18:00 на телеканале ЦК (КГР ТРК)
в программе

"ИСКУССТВО ЖИЗНИ
С НАЗИПОМ ХАМИТОВЫМ"
обсуждается тема:
«БОРЬБА С ПЛАГИАТОМ
В ГУМАНИТАРНОЙ СФЕРЕ:
ИМИТАЦИЯ И РЕАЛЬНОСТЬ»

Гость программы –

доктор культорологии,

профессор

ЕВГЕНИЯ БИЛЬЧЕНКО

Запись
программы

Обсудить 
на форуме

 
17.12.2016
Уважаемые коллеги!
В Институте философии
НАН Украины
ул.Трехсвятительская 4, 
3 этаж, зал заседаний Ученого совета 
9 декабря 2016 года (пятница),
 в 15:00
состоится методологический семинар
"ФИЛОСОФСКАЯ АНТРОПОЛОГИЯ
КАК МЕТААНТРОПОЛОГИЯ"
Тема для обсуждения:
"ПРОБЛЕМА ДОСТОИНСТВА УЧЕНОГО" 

Руководитель семинара –

доктор философских наук, профессор

НАЗИП ХАМИТОВ

 

 

Запись
семинара

Обсудить 
на форуме

 
13.12.2016
9 декабря 2016 года (пятница),
в 18:00 на телеканале ЦК (КГР ТРК)
в программе

"ИСКУССТВО ЖИЗНИ
С НАЗИПОМ ХАМИТОВЫМ"
обсуждается тема:
«ПРОБЛЕМА ДОСТОИНСТВА
УЧЕНОГО В СОВРЕМЕННОЙ
УКРАИНЕ»

Гость программы –

доктор философских наук,

профессор

ОЛЬГА ГОМИЛКО

Запись
программы

Обсудить 
на форуме